Musisk karriere

De første år

Min musiske karriere startede allerede som otteårig, hvor jeg i to år spillede marchtromme i LEGOLAND-garden.Legolandgarden Som 13-årig begyndte jeg at spille guitar, hvor jeg modtog undervisning i cirka tre måneder, hvorefter jeg besluttede, at det bedre kunne betale sig at lære det på egen hånd. Kort tid efter startede jeg i mit første band. Op igennem teenageårene spillede jeg i diverse coverbands, hvor musikstilen bestod af grunge og hård rock. I denne periode spillede vi en del koncerter i lokalområdet.

Herning Højskole

I 1998 besluttede jeg mig for at tage på højskole – musisk linje. Dette skulle vise sig at blive en kæmpe Herning_hoejskoleoplevelse og musisk udfordring. Indtil videre havde jeg kun beskæftiget mig med rockgenren, hvor jeg her blev præsenteret for jazz, funk, electronica, verdensmusik m.m., hvilket virkeligt udfordrede mig som guitarist. Det var også på højskolen, at jeg første gang stiftede bekendtskab med et professionelt lydstudie, spille på en større scene – Fermaten i Herning – og skulle være med til at komponere musik – vi skulle skrive musikken til en musical. Endvidere blev vi undervist i grundlæggende musikteori.

Tenderloud og pladekontrakten

I foråret 2000 var jeg til audition hos country-/rockbandet Tenderloud, hvilket resulterede i, at jeg blev deres nye leadguitarist. I 2002 udgav vi vores første EP indspillet i Black Tornado Studios, der var inspireret af bands som 16 Horsepower, Madrugada, Willard Grant Conspiracy, Nick Cave & The Bad Seeds m.fl. tenderloud1I vinterhalvåret 2003/2004 gik vi i Baandkraft studiet for at indspille et fuldlængde album.  Albummet blev produceret af Christian Wulff, co-produceret og mixet af Simon J. Alpin (Willard Grant Conspiracy, Teenage Fanclub, Devendra Banhart m.fl.) i London samt masteret på Abbey Road Studios af Adam Nunn (bl.a. Radiohead, Richard Ashcroft, Sir George Martin). Albummet gav os en pladekontrakt med PonyRec og røg direkte ind som nummer ét på Det Elektriske Barometer, hvor det lå nummer ét i fem uger og degraderede Björk til andenpladsen. Albummet blev også vel modtaget af pressen og var i rotation på både P3 og P4.

I kølvandet af pladekontrakten fulgte en lang række koncerter på landets større spillesteder såsom VEGA, Loppen, Voxhall etc. Derudover spillede vi live på P3 i primetime en fredag aften foran cirka 250 000 lyttere, hvilket gav en smule sved på panden og rysten i bukserne.tenderloud2 Endvidere havde vores booker, Gearbox, sendt en demo til en europæisk musikkonkurrence med flere tusinde ansøgere, hvilket resulterede i en finaleplads (i alt 25). Koncerten i Spanien, Villa de Bilbao Pop/Rock Contest, blev desværre vores sidste, da bandet under opfølgningen af succesen ikke kunne nå til enighed om fremtiden, hvorfor vi valgte at gå hver til sit. I 2009 fik Tenderloud dog på mystisk vis et mindre gennembrud i Grækenland (?!) med nummeret White Lines, der kan ses live nedenfor. Tenderloud kom på rotation i græsk radio, hvilket resulterede i, at vi kom med på compilation-albummet Turning Point med bland andre Fleetwood Mac, Sinéad O’Connor og Midnight Choir.  Forsanger og sangskriver, Uffe Bang Sørensen, har efterfølgende gendannet bandet med ny besætning og udgav i 2012 Tenderlouds andet albummet Gospel Ticket.

Se Tenderloud udføre nummeret White Lines til RECession Festival 2004:

Interview med Simon J. Alpin angående samarbejdet med Tenderloud (optaget under RECession Festival 2004):

Fra musiker til cand.comm. / oplevelsesøkonom

Efter at have leget rockstjerne, besluttede jeg mig for at bruge min viden om musikbranchen på en konstruktiv måde. Jeg valgte derfor at læse performance-design med virksomhedsstudier som overbygning, da jeg herigennem mener, at jeg kan gøre en forskel inden for branchen. Med et bredt kendskab til, hvad der foregår foran scenen gennem utallige koncertoplevelser, hvad der foregår både på scenen og bagved gennem personlig erfaring, kombineret med en akademisk uddannelse, gør, at jeg finder mig selv i stand til at løse de fleste problemstillinger og konflikter inden for det performative og kulturelle felt.

Tilbage

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.