Skrive dansk – det kan vi ikke!

Retskrivning?! Hvad er det?

Denne artikel i Ekstra Bladet har fået mig til at tage et emne op, der længe har ligget mig på sinde. Da jeg startede på Roskilde Universitet i 2007, var jeg fuldstændig paf over, hvor elendige størstedelen af mine medstuderende var til at skrive dansk. Før jeg startede, anede jeg ikke, at jeg kunne min danske grammatik og kommatering bedre end langt de fleste – dermed ikke sagt, at jeg ikke også laver fejl, men i langt mindre grad end mine daværende medstuderende. Hvad skyldes dette?

En gammel student

Det skal lige siges, at jeg cirka var ti år ældre end mine medstuderende, og jeg blev først student i en alder af 30 år (jeg har en tidligere uddannelse som automatiktekniker), men om dette har givet udslaget – altså, at jeg har været ældre, da jeg tog min studentereksamen end flertallet – vil jeg lade stå som et åbent spørgsmål, der gladeligt må diskuteres.

Dårlige lærere eller dovne elever

Det, der undrer mig, er, om folkeskolen virkelig er blevet så meget ringere, siden jeg gik der, eller hvad kan der ellers ligge til grund for den manglende faglighed. Er underviserne blevet dårligere, eller er de bare bundet på hænder og fødder gennem et utal af reformer og restriktioner? Er det de unge, der er for dovne og ganske enkelt ikke gider at følge med? Eller hvor ligger problemet?

Identitetsdannelse eller uddannelse

Folkeskolen skal dog ikke have hele skylden, da det trods alt først er på de gymnasiale uddannelser, at man lærer den danske grammatik mere dybdegående at kende. Jeg tog min studentereksamen på enkeltfags-HF, hvor gennemsnitsalderen var betydeligt højere, end den er på et gymnasium, og hvor de studerende gik der for at lære og ikke som et led i identitetsdannelsen. Det, jeg vil frem til, er, at mange af de studerende på de gymnasiale uddannelser er meget unge, og de har ingen anelse om, hvad de skal bruge deres studentereksamen til (ja, jeg ved godt, at det er lidt af en floskel, men ikke desto mindre sandt), hvorfor den nærmere kommer til at fremstå som et led i subjektets identitetsdannelse. Det resulterer i manglende engagement og højt fravær, og individet får ikke lært det fornødne til eventuelt at kunne gennemføre en videregående uddannelse – eller i hvert fald ikke i tilfredsstillende grad (man skal gerne andet end bare bestå – efter min mening).

Hvad kan der gøres?

Skal der indføres obligatorisk tiende klasse for dem, der vil læse videre? Skal aldersgrænsen være minimum tyve år på de gymnasiale uddannelser for at få nogle mere modne studerende? Skal der indføres pre-gymnasiale skoler med mulighed for virksomhedspraktik i de mellemliggende år? Jeg ved det ikke, men noget må gøres.

Her er eventuelt nogle brugbare links:

http://www.bro-blog.dk/wp-content/uploads/114_stavefejl.pdf
http://www.omatskrive.dk/Tekster/Dansk-komma.htm
http://www.dsn.dk/sproghjaelp/sproghjaelp-1/Komma%20-%20Startkomma.pdf
http://sproget.dk/raad-og-regler/ordlister/sproglige-ordlister/ordforbindelser-i-et-eller-flere-ord

Og så den sjove:

http://politiken.dk/bagsiden/ECE2508812/bagsiden-her-er-danmarks-nyskabende-komma/

Tilbage

1 Kommentar

  1. Morten Bo Jakobsen (Forfatter)

    Det er tilsyneladende ikke kun mig, der er mavesur over, hvor dårlige vi er til dansk retskrivning. http://www.b.dk/kultur/her-er-9-skraekeksempler-paa-sprogspasseri

    Svar

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.